3 redenen om werving en selectie van klantcontact medewerkers uit te besteden

Je kunt de werving en selectie zelf oppakken of samen met de afdeling HR. Toch kan het slim zijn om dat proces van werving en selectie uit te besteden. Hier lees je waarom.

Je afdeling komt om in het werk! Dagelijks staat de telefoon roodgloeiend. Het aantal onbeantwoorde mailtjes stapelt zich op. Om nog naar niet te spreken van alle social media posts waar de afdeling nog op moet reageren. Kortom, je heb dringend mensen nodig. Goede mensen het liefst. Ervaren. Liever vandaag nog dan morgen. Vanzelfsprekend kun je die werving en selectie zelf oppakken of samen met de afdeling HR. Toch kan het slim zijn om dat proces van werving en selectie uit te besteden. We geven je drie redenen.

Reden 1: het scheelt tijd

Als je afdeling het druk heeft dan heb jij het als manager van zo’n afdeling meestal ook druk. Het maken van planningen en forecasts vraagt dan al je aandacht om de boel draaiend te houden en servers levels op peil. Ongemerkt kost het werven van nieuwe collega’s veel tijd. Het beoordelen van advertentieteksten, het bekijken van CV’s en het voeren van selectiegesprekken. Tijd die kostbaar is en keihard nodig op andere plekken. Een goed werving en selectiebureau kost misschien geld maar vergeet niet dat als jouw tijd kostbaar is, dit ook veel kan opleveren.

Reden 2: andere kandidaten

Als je gewend bent om werving en selectie zelf te doen, is de kans groot dat je vaak in dezelfde vijver aan het vissen bent. Onder druk van tijd grijp je vaak naar dezelfde instrumenten om nieuwe kandidaten aan boord te krijgen; dezelfde media, dezelfde advertentieteksten en dezelfde uitzendbureau’s. Zelfs als al die middelen in het verleden goed werkten, kan het slim zijn daar vanaf te wijken door het uit te besteden omdat je daar andere kandidaten mee bereikt. Vaak zit je namelijk ongemerkt steeds in dezelfde vijver te vissen. Die vijver kan leeg zijn of even niet geschikt om een frisse nieuwe wind op de afdeling te krijgen. Kijk bijvoorbeeld eens naar het filmpje van het automerk Jade dat vrouwelijke in plaats van mannelijke verkopers zocht.

Reden 3 sneller, betere kandidaten

Vanzelfsprekend weet jij -en de HR-afdeling natuurlijk- als geen ander wat voor kandidaten je nodig hebt. Welk type ervaring en liefst ook nog met een persoonlijkheid die past bij de bedrijfscultuur. Een goed bureau kan, na een goede briefing, niet alleen kijken naar individuele kandidaten maar ook op zoek gaan naar de juiste mix van kandidaten. Die het team kunnen aanvullen, elkaars ’tekorten’ kunnen opvangen. Zodat het team optimaal samen kan werken. 

Zo’n bureau kun je niet alleen opdracht geven om de juiste mensen te vinden. Het kan ook een bijdrage leveren door alle nieuwe medewerkers op een basisniveau binnen te brengen. Bijvoorbeeld door voordat iemand nieuw begint een vaardigheidstraining te geven, of hem of haar wegwijs te maken in de cultuur of zelfs processen van jouw organisatie. Moet je kijken wat je dat extra oplevert aan tijdwinst en kwaliteit!

Meer redenen

We kunnen je zo nog meer redenen geven waarom het uitbesteden van werving en selectie van medewerkers op een afdeling Klantcontact slim is. We deden het namelijke al voor meerdere van onze klanten in uiteenlopende sectoren. Wil je ook kennismaken met ons team van specialisten en netwerk van consultants en trainingspecialisten? Neem gerust contact met ons op!

Previous
Previous

Voorkomen is beter dan genezen

Next
Next

Beter plannen met een goede forecast