KLANTCASE PH&C

Optimaliseren van het WFM-proces bij Pensioenfonds Horeca & Catering

Middenin de dynamische horeca- en cateringsector staat Pensioenfonds Horeca & Catering (PH&C), een organisatie die de pensioenbelangen behartigt van meer dan een miljoen werknemers en tienduizenden werkgevers. Vanzelfsprekend nemen deze werknemers, gepensioneerden én werkgevers weleens contact op met PH&C als ze vragen hebben. Workforce Management (WFM) speelt een belangrijke rol om deze vragen optimaal te kunnen beantwoorden.

PH&C constateerde begin 2020 dat ze op het gebied van WFM nog winst konden behalen: zaken als forecasting en capaciteitsplanning konden verder geoptimaliseerd worden. Om snel en efficiënt te kunnen verbeteren, maakt PH&C slim gebruik van partners met expertise. In dit geval ging Annemeike Monfils, WFM-consultant bij SmartCenter, aan de slag om het WFM-proces van PH&C verder uit te bouwen. Annemeike vertelt graag hoe deze samenwerking tot succes leidde.

Forecast en capaciteitsplanning als startpunt

Aan het begin van het traject kreeg Annemeike een telefoontje van de toenmalige klantmanager van PH&C. Hij merkte al snel dat er binnen de organisatie potentieel lag om Workforce Management (WFM) te optimaliseren. Vooral op het gebied van forecasting en capaciteitsplanning was er ruimte voor groei. Twee collega’s zagen het als een mooie kans om hier de focus op te leggen. Ze waren enthousiast en gemotiveerd om nieuwe kennis op te doen en zich verder te ontwikkelen.’

Beginnen bij de basis

‘Het was een unieke ervaring en ontzettend leuk om te starten bij een bedrijf dat zo efficiënt en datagedreven werkt,' vervolgt Annemeike. De eerste stap was een intensieve WFM-training, waarbij we de gehele WFM-cyclus doorlopen hebben. Het mooie is dat PH&C een datagedreven organisatie is. Daarom konden we werken met een flinke hoeveelheid historische data en werd deze training een praktische 'training on the job'. We konden ons direct in het diepe gooien met echte data en scenario's. We hebben met name gewerkt aan het begrijpen van de beschikbare historische data en hoe we deze konden gebruiken om toekomstige behoeften en trends te voorspellen.’

Aan de slag met het capaciteitsplan

De volgende stap was het ontwikkelen van een capaciteitsplan. Annemeike: ‘Zo’n plan moet rekening houden met de variabelen binnen de organisatie. We hebben bijvoorbeeld veel tijd besteed aan welke impact shrinkage heeft op het capaciteitsplan, oftewel de hoeveelheid tijd waarin werknemers niet beschikbaar zijn voor werk afgezet tegen de totaal geplande tijd. Dat zijn bijvoorbeeld pauzes, maar ook meetings en andere werkzaamheden. Want al zag de planning er best goed uit, deze analyse gaf ons waardevolle inzichten om het plan nog beter af te stemmen op de realiteit.’

Stap voor stap verbeteren

‘We maakten mooie stappen en kregen steeds meer inzicht. Toch kwamen we opnieuw uitdagingen tegen bij de volgende stap, namelijk het rooster. Het bestaande rooster bood nog ruimte voor verbetering omdat het statisch was opgezet. Zo had je één blok met een start- en eindtijd, terwijl pauzes en andere activiteiten niet specifiek waren ingeroosterd. Dit gaf ons de kans om een nieuw, flexibeler rooster te ontwikkelen in Excel. Hierdoor konden we nauwkeuriger berekenen hoeveel uur we daadwerkelijk hadden ingepland en hoeveel uur we echt nodig hadden. Deze aanpassing zorgde er niet alleen voor dat we nog beter konden plannen en onze efficiëntie verder konden verhogen, maar dat de medewerkers ook een beter passend rooster kregen.’

In het begin was er geen forecast, maar in augustus hadden we nog maar een afwijking van 3%!

Aandacht voor alle componenten van de WFM-cyclus

Het is belangrijk om verder te kijken dan de initiële vraag. Annemeike legt uit: ‘Vaak ligt de ware behoefte ergens anders dan je in eerste instantie denkt. De opdracht begon met het creëren van inzicht en het maken van een forecast. Uiteindelijk breidde dit zich uit naar forecast, roostering en capaciteitsplanning. We hebben WFM zichtbaarder gemaakt binnen PH&C, en de samenwerking tussen verschillende afdelingen was essentieel om de volledige potentie van WFM te benutten.’

Maak collega’s betrokken en enthousiast

‘Betrek ook de collega's in het proces. Het is belangrijk dat zij begrijpen waarom bepaalde aanpassingen noodzakelijk zijn in plaats van alleen roosterwijzigingen door te voeren. Door hen mee te nemen, creëer je rust en overzicht, waardoor zij hun werk optimaal kunnen uitvoeren. Dit leidde tot veel positieve feedback. Het feit dat de nieuwe aanpak nog steeds wordt gebruikt, zegt genoeg!’

WFM-team zelfredzaam maken

SmartCenter helpt de organisatie graag op weg, maar altijd tijdelijk. ‘Ik heb twee mensen opgeleid. Gaandeweg bleek dat één van hen haar roeping had gevonden. Ze ademde bijna WFM! Tijdens de opleiding zijn we gestart met de deelnemerskant, de grootste groep klanten. Vervolgens kon ze alles zelfstandig toepassen voor de afdeling Werkgevers. Geleidelijk aan werd ik steeds minder nodig en kon ik me met vertrouwen terugtrekken.’

Snel goede resultaten door nieuwsgierig en flexibel te zijn

‘Wat deze opdracht zo leuk maakte, was de snelle vooruitgang die we boekten. We begonnen in het voorjaar en tegen het einde van de zomer hadden we alles op de rails. In het begin was er geen forecast, maar in augustus hadden we nog maar een afwijking van 3%! Dit resultaat sloot perfect aan bij mijn doelstelling om het project op te starten en daarna over te dragen.’

WFM staat, en nu?

‘Ik vind het geweldig om te zien dat de focus nu op de toekomst ligt. Neem bijvoorbeeld de nieuwe pensioenwet. Ze onderzoeken wat er in dat kader te verwachten valt, welke doelgroepen er zijn en wat dit betekent voor het aantal klantcontacten. Ze zijn hier druk mee bezig, omdat een goede WFM-er begrijpt dat voorbereiding cruciaal is. Bovendien kijken ze ook op andere manieren vooruit. Ze schakelen bijvoorbeeld met andere pensioenfondsen om te zien welke verwachtingen die opstellen.’

Terugkijkend op een fantastisch project

Annemeike sluit af: ‘Ik kijk met veel voldoening terug op deze opdracht. Het was een unieke ervaring om WFM op te zetten, in plaats van een bestaand proces te verbeteren. De relatief kleine klantenservice maakte het mogelijk om snel stappen te zetten en gaf de ruimte om dit te doen. Bovendien is het erg motiverend om de positieve reacties van de teamleden terug te krijgen. En het allerleukste? Dat was om te zien dat iemand zo enthousiast werd over het WFM-vakgebied. Daar doe je het toch voor?’

Bouwen aan WFM Excellence met SmartCenter

Is WFM voor jouw organisatie een (relatief) nieuw onderwerp? Of denk je dat de afdeling of WFM-processen een boost kunnen gebruiken? Wij helpen je graag! Als je behoefte hebt aan meer kennis dan helpt SmartCenter je met de theorie. Maar we passen die altijd aan op jouw organisatie, zodat je de net verworven kennis direct in de praktijk kunt brengen. Bovendien is ons doel om de organisatie zelf stappen te laten maken en altijd slimmer achter te laten, zodat jullie zelfstandig en vol energie door kunnen bouwen.

Wil je weten wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen of gewoon eens sparren over de mogelijkheden op WFM-gebied? Neem dan contact met ons op.