Goede Voornemens

Elk jaar in januari komt bij iedereen weer de tijd van goede voornemens. We maken plannen voor wat we dit jaar allemaal goed of beter willen gaan doen; afvallen, meer bewegen, stoppen met roken, eindelijk die wereldreis maken, etc. Slechts een maand later is 99% van die goede voornemens alweer gesneuveld: ons doel was te hoog, de weg te zwaar en het resultaat niet snel genoeg zichtbaar.

Januari is ook de tijd waarin we op ons werk aan de slag gaan met goede voornemens. De directie heeft een jaarplan wat er dit jaar gedaan en behaald moet worden. Elke afdeling daaronder maakt ook een jaarplan. Veelal staan hier meetbare doelen in maar ook vaak zit er een gedragscomponent bij: dit jaar ga ik wel op tijd iedereen informeren, ik ga meer volgens mijn planning werken en minder ad hoc. Ook voor de medewerker zijn er de goede voornemens in de vorm van planningsafspraken en/of een persoonlijke ontwikkelingsplan (POP). Helaas zie je toch regelmatig dat ook binnen een bedrijf die goede voornemens snel weer verdwenen zijn. Waarom besteden we dan zoveel tijd aan het opstellen van dit soort zaken?

Naar mijn idee is er niks mis met een jaarplan. Dromen van een andere betere toekomst kan leiden tot echte verandering. Zo ook een jaarplan. Waar ik denk dat het echter vaak mis gaat is waarom de goed voornemens privé ook zo vaak mislukken.

  • We besteden veel tijd en aandacht aan het resultaat: “Ik wil 10kg afvallen”. Echter, besteden we heel weinig tijd aan de weg die we moeten afleggen om daar te komen. Stel jezelf bijvoorbeeld het doel om 3x in de week een half uur te gaan wandelen. Afvallen komt dan ook wel maar je doel is concreter.
  • We plannen heel ver vooruit. De mens is gebouwd op instant gratification, een doel wat een jaar weg ligt en waar we dus ook pas een jaar later de beloning van krijgen stimuleert ons niet. Breek je jaardoel op kleinere stukjes van 2 à 3 maanden en plan je feestmomentjes voor het behalen van dat tussentijdse doel. Beloon jezelf of je medewerker voor het behalen van dit subdoel.
  • We krijgen van hogere hand soms doelen die we niet begrijpen of waar we niet achter staan. Zorg ervoor dat je doel helder en duidelijk is. Vergeet daarbij niet om aandacht te besteden aan de why, de how en de what’s in it for me vraag van je medewerker.

Mijn goede voornemen voor dit jaar is ’het jaarplan‘ omzetten naar kleine concrete doelen waarbij ik aandacht besteed aan de why, de how en de what’s in it for me. Ik blijf dromen van een betere wereld aan het einde van het jaar, maar ik maak korte termijn doelen om ze haalbaar te houden.

Wat zijn jouw goede voornemens?

Automatiseren Benchmarken Digitaliseren Events Nieuws Professionaliseren Smart4Finance

Niek Groenewold

Gerelateerde artikelen